Ställ in fjädringen på din hoj

Publicerad 2009-10-05 11:33
Nyheter

Att ha rätt inställda stötdämpare och fjädring ger skönare och
säkrare hojåkning. Det blir aldrig roligt att åka runt på en hoj vars
stötar slår i botten i tid och otid lika lite som om den är så stum att
minsta ojämnhet i gatan känns i ryggslutet.

Vi ska titta på hur du ska göra för att ställa in din hoj för att få
bästa möjliga grundinställning vad det gäller förspänning på din
motorcykel. Vi ska ställa in rätt inställning för både normalbelastat
och olastat läge.
Normalbelastat läge är det läge fjädringen skall nå under belastning.
Med andra ord med förare, eventuell passagerare och dess utrustning.
Detta kallas också »Ride Height«. Obelastat läge är det läge fjädringen
når med fulltankad motorcykel som enda tyngd på fjädringen. Detta kallas
ibland »Free Sag«.

För att klara att ställa in fjädringen på sin hoj kan det vara bra att
vara tre stycken. En som mäter, en som håller i och sist föraren (i sin
utrustning) som sitter på och agerar aktuell vikt.

Det första vi gör är att mäta hur långt fjädringen når ut i helt
obelastat läge. Detta mäts med motorcykeln ståendes på ett plant golv.
Sätt en tejpbit rakt ovanför hjulaxeln på exempelvis sidokåpan bak på
hojen. Ställ hojen på centralstödet och mät avståndet mellan
hjulaxelcentrum och din referenspunkt på kåpan. Saknas centralstöd kan
du låta kompisen luta hojen på sidostödet och framhjulet så att
bakhjulet hänger fritt.

Skriv upp måttet på ett papper som »frihängande läge«, ställ sedan ner
hojen på hjulen igen och mät igen avståndet mellan referenspunkten och
axelcentrum. Differensen däremellan är det du skall ange som obelastat
läge. Därefter låter du föraren sitta på hojen med fötterna på
fotpinnarna och den tredje kompisen håller hojen i balans. Notera nu
normalbelastat läge. Detta är alltså differensen från frihängande läge.

För framhjulet mäter du från nedre gaffelkrona till nedre gaffelbenets
övre kant på en konventionell gaffel och mellan hjulaxel och ytterbenets
nedre ände på en usd-gaffel. Mät samtliga lägen; frihängande hjul,
belastat med endast motorcykeln och till sist med normal belastning med
förare.

Om din hoj är rätt inställd är siffrorna för obelastat läge cirka
5-15 millimeter bak och 20-30 millimeter fram. Siffrorna för
normalbelastat läge skall vara cirka 25-35 millimeter bak och 30-40
millimeter fram.

Om du nu har siffror som är under dessa bör du släppa efter på
förspänningen medan för stora värden betyder att du måste öka på
förspänning.

Förspänningen bak ställs på olika sätt på olika hojar men i de flesta
fall står det angivet i din instruktionsbok var du finner justeringarna.
I detta fall är det en tandring direkt på stötdämparen. Generellt ger en
millimeter justering på dämparen tre millimeter skillnad räknat från
hjulaxeln till din referenspunkt på kåpan rakt ovan axeln. Om du skulle
märka att du inte når rätt nivå för de olika belastade lägena kan du
vara tvungen att byta fjäder. Fjädern kan alltså vara uttjänt eller
kanske rent av för hård. Oavsett fallen kommer du inte nå en optimal
inställning med denna fjäder kombinerat med den belastning förare och
utrustning utgör.

För framgaffeln gäller samma sak. Du vrider på justeringen tills du når
rätt nivåer. Tänk på att olika fabrikat kan ha olika justeringshåll så
att det som är ner på ena blir upp på andra. Bli därför inte förvånad om
resultatet i första försöket blir det omvända.

Kom också ihåg att aldrig dra åt hårt i justeringsskruvar. Får du inte
loss dem ska du inte använda våld. Samma sak gäller när du känner att
det börjat ta emot i justerskruven ska du inte kompensera med musklerna.
Rådfråga med din märkesverkstad om du känner dig osäker.

MER ATT VETA!
de inställningar vi talar om här gäller för vanliga landsvägshojar. Har
du en annan typ av hoj kan andra inställningar gälla. För till exempel
en offroadhoj blir differensen mellan de olika lägena större.
Kontrollera din ägarhandbok eller fråga hos din märkesverkstad för rätt
inställningar till just din hoj.

Efter att du ändrat inställningen för fjädringen är det bra att du
kontrollerar förhållandena för framlyset. Ljuskäglans vänstra del får
inte vara högre än strålkastarens centrum. Gör ett märke på väggen och
mät höjderna och jämför samt justera om nödvändigt.

Denna gång har vi inte alls berört ämnet retur och dämparinställning.
Det är ett helt annat kapitel men likväl mycket viktigt att det är rätt
inställt för att nå bästa egenskaper för just din motorcykel.

Använd aldrig våld eller hårda tag med inställningsskruvarna för din
stötdämpare. Alla inställningar skall vara lätta att vrida på, tar det
emot beror det på att du nått ett ytterläge eller att något fastnat.
Ring märkesverkstad!

...VAD BÖR JAG TÄNKA PÅ?
Fjädringen tillsammans med bromsarna och däcken är av yttersta vikt att
de verkligen fungerar för att du skall framföra ditt fordon säkert!
Provkör alltid försiktigt första svängen efter att du justerat något med
din fjädring. Eventuella felaktiga inställningar kan resultera i att du
hamnar i livsfarliga situationer. Du skall aldrig försöka dig på att
ändra något som du inte känner att du begriper hur det fungerar och vad
konsekvenserna kan bli av ett felaktigt handhavande.

Senaste nytt

Sök

Få vårt nyhetsbrev gratis

Omröstning

Skulle du vilja jobba med motorcyklar?
Ja, det vore askul! En dröm.
64%
Nja jag vill inte riskera att mc-hobbyn blir vardag och att jag tröttnar.
30%
Jag gör det redan.
7%
Totalt antal röster: 721
View old votes

Följ Motorvärlden på Facebook

Test
Publicerad 2012-07-09 10:26

Begkoll R1200GSA

Äventyrsboxern

Läs allt du bör veta inför begagnatköpet!



Kalender

«  
  »
m t o t f l s
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31